• Fraktfritt vid köp över 600 kr

  • Övrig frakt 49 kr

  • Snabb leverans 2-4 vardagar

Sök

Rabattkod 5% på utvalda kattprylar! Kod: aprilkatt5
- Glad påskhelg! -

Hur packas ditt paket

Har du fått skräp i ditt paket? 

Vi fick ett email av en kund som frågade varför hen fått "skräp i sitt paket". Vi förstår kundens känsla och detta är något som vi både klurat på och frågat oss själva flera gånger den senaste tiden, när vi jobbat i vår orderpackning. Så det kändes som att vi behöver förklara lite närmare varför vi valt att jobba på detta sätt 😊
 

Såhär tänker vi som småföretagare:

Vi har en hel del "wellpapp" som kommer från våra distributörer och som vi inte kan välja bort = displaykartonger som bla mat och godis levereras i samt "förpackningskartonger", dvs har vi beställt 12 st av en produkt så levereras de ofta i en kartong (kartonger i kartonger). I ett flertal år har vi slängt dessa, och det är en kostnad för vårt företag. Sedan har vi köpt in nyproducerat fyllnadsmaterial: bubbelplast och brun fyllpapp, vilket även det är en kostnad för vårt företag. Dessa 2 kostnader är faktorer som driver upp priset på de kattsaker vi säljer till er slutkunder.

Vi tänker att: allt skräp är inte skräp


Dessa kartonger och displaykartonger är hela och rena och har endast stått i en hylla en kort tid. Så vi har beslutat oss för att börja "använda det som redan finns" i den utsträckning vi kan, både pga mer kostnadseffektivt men även för att förpackningarna får en längre livscykel och för att minska ner på våra inköp av nyproducerat fyllnadsmaterial (som direkt slängs av kunden).

Dvs en displaykartong (eller kartong i kartong) är redan tillverkad och vi har ingen möjlighet att välja bort den vid inköp av t ex foder. Så då använder vi den "en gång till" som utfyllnad i våra leveranser istället för att slänga den direkt. Det innebär att vi inte behöver köpa in lika mycket nyproducerat fyllnadsmaterial - som direkt slängs.

Vid packning av t ex en kattlåda så kan det krävas en helt otrolig mängd brun fyllnadspapp för att stötdämpa och fylla ut den yttre frakt-kartongen. Om vi istället kan stötdämpa med några befintliga t ex tomma "Churu-display-kartonger" så har vi minskat mängden nyproducerat stötdämpningsmaterial (som du som kund kommer att slänga direkt du packar upp din kattlåda) samt att detta bidrar till att vi kan hålla ner priset på den skickade kattlådan.
 
Vi hoppas att ni förstår vår goda tanke med att jobba på detta sätt i vår orderpackning, även om det kan kännas lite konstigt att få med "skräp" som stötdämpning när ni packar upp era varor.


Inkom kort uppdaterar vi denna artikel med lite foton, för att illustrera hur ditt paket kan packas :)


Väl mött och tack för din beställning!
Jenni och Jessica (aka orderpackarna)


Denna text är senast uppdaterad 2025-04-09