Om Supercat
Historien om Supercat kan göras kort eller lång, såsom man behagar läsa den!
För er som vill läsa något kort och koncist så kan vi väl säga att Supercat startades 2010 av 2 st peppade norrlänningar, tillika kattuppfödare och kattälskare. Supercat har genom åren huserat i 4 olika lokaler vart eftersom företaget växt och vi har även huserat i 2 st virtuella lokaler vart eftersom vi även växt ur systemet bakom vår webbhandel. Vi är ett glatt tjejgäng som jobbat tillsammans i lite olika konstellationer genom åren, med Jessica vid rodret.
Vi är ett litet företag och just nu är vi 2 personer som roddar webbshop och lager. Vårt sortiment innehåller noga utvalda produkter som vi handplockat och produkter som ni kunder efterfrågat. Vi har gett service till härliga kattägande kunder från hela Sverige, i vår webbutik, i snart 14 år!
Det finns många anonyma e-handlar på internet idag där det kan vara svårt att hitta företagets kontaktuppgifter, organisationsnummer eller svårt att få veta vem som ligger bakom företaget egentligen. Vi på Supercat vill vara lika personliga som i en fysisk butik och därför hittar du alla våra uppgifter i sidfoten av vår e-handel. Vi skriver alla våra produkttexter själva och vi svarar i vår egen kundservice. Supercat är en certifierad Trygg E-handel av branschförbundet Svensk Digital Handel, medlemmar i zoobranschens riksförbund ZOORF, samt medlemmar i Svenska Förpackningsinsamlingen (FTI/NPA).
För dig som vill läsa en längre text, om att driva ett småföretag i 14 år, med ups and downs, plus en brand - kan nu gå och hämta en skål popcorn och något gott att dricka till sig själv. Ge sin katt/sina katter en skål blötmat och en rolig leksak, så de håller sig upptagna en stund. Sedan bänka sig för en lite längre läsning om en liten webbhandel i Norrland tillsammans med några personliga reflektioner!
Historien om Supercat började på en kurs för nya kattuppfödare. Jessica och Therese hade precis lärt känna varandra och ett gäng andra nya kattuppfödare, vi var nyutexaminerade från varsin universitetsutbildning och året var 2009. Det visade sig att Jessica och Therese hade sökt samma vikariat på en lokal djuraffär, och skrattande sa Jessica “..om jag inte får det här jobbet så startar jag en egen kattbutik”. Ja..det var ju bara att äta upp sin hatt, stå vid sitt ord och köra igång Supercat några veckor senare helt enkelt.
2010 registrerade Jessica och Therese bolaget Supercat Sweden AB och det var början på en superrolig, krävande, peppig, stressig, glad, rolig och ansträngande resa. Ja ni vet, som småföretagare så har man alla titlar och arbetsuppgifter på företaget och man jobbar alltid lite för många timmar per vecka och man får vara både lycklig, glad, tacksam och frustrerad - allt i ett och gärna samtidigt. Men det är det jag, Jessica, älskar med Supercat och att driva ett litet företag. Ena dagen orderlägger man fantastiskt fina kattprodukter, andra dagen moppar man golv och städar lagret. Ena dagen sitter man i webbmöte med en svensk-amerikan som förklarar Googles annonsering med nya AI-termer och en annan dag står man i orderpackningen och klurar på den optimala kartongstorleken för en viss kunds beställning.
Våra första 2 år hade vi förmånen att få sitta med Supercat på BIC Factory - en företagsinkubator i Umeå där man som nyföretagare får bli varm i kläderna tillsammans med andra nyföretagare. En härlig mötesplats där vi delade på ett kontorsrum, samt hade ett “förråds-fack” för Supercats produkter. Vi packade alla beställningar i förrådet och bar sedan alla paket 2 trappor upp till stora entrén där fraktbolaget hämtade paketen. Under tiden på BIC Factory tog Jessica över hela driften av Supercat.
Det vi inte räknat med när vi glatt ville starta Supercat var att zoofackhandeln i Sverige år 2010 var en otroligt fyrkantig och “gammal bransch", där vi stötte på distributör efter distributör som absolut inte ville befatta sig med någon webbhandel. E-handel ansågs vara shady business, där man lurade kunder, gick i konkurs omedelbart och absolut inte kunde få det att funka på något vettigt eller professionellt sätt. Vi fick spendera otroligt mycket (onödig) tid det första året till att bevisa att e-handel kunde vara både professionellt och trovärdigt, och att vi kunde förvalta varumärken och ta hand om våra kunder, och det första året fick vi framförallt söka leverantörer av varumärken utanför Sveriges gränser.
Lagom till utflytten från företagsinkubatorn, år 2013, hade Supercats lager växt så pass mycket att vi hyrde Supercats första egna lokal. Det var en fin liten lokal i utkanten av ett handelsområde och där huserade vi i 4 år. Jag hade fortfarande en dröm om att få ha en kattbutik och vi byggde därför upp denna lokal så att den liknade en fysisk butik, med en lagerdel. En viktig insikt vi fick under dessa år på Ersboda handelsområde var att det är svårt att kombinera butik med e-handel som småföretagare. Det var svårt att förklara för en kund som kom in i Supercats lokal att den kattsäng som hen ville titta på kanske inte gick att köpa just den dagen - eftersom en annan kund beställt och betalt kattsängen i webbshoppen kvällen innan och att den därför skulle packas ner i låda om en stund och skickas iväg. Det var även knepigt när det kom in en kund som ville ha lite mer hjälp av mig och jag samtidigt hade en deadline kl 14 när lastbilen kommer och ska hämta alla dagens paket. Då stod valet mellan att hinna packa 20 paket klart innan lastbilen kom - eller lägga 30 minuter på att hjälpa kunden som just kommit in.
Målar och fixar inför inflytt i Supercats första egna lokal på Ersboda Handelsområde 2013
Kring hösten 2016 hade vårt lager växt så mycket att lokalen började bli trång och svår att arbeta i, vi som jobbade i den lokalen vet t ex att om man sade “hämta produkten i fotorummet” så var fotorummet inget fotorum - utan ett utrymme där vi precis klämt in 6 extra lagerhyllor.
Maj månad 2017 gick flyttlasset till en industrilokal på Kronoparken i Umeå. Då hade vi bestämt att vi är 100% e-handel och vi ska bygga upp ett nytt system med lagerhyllor och packdiskar som passar ändamålet med att driva endast e-handel. Bort med butikshyllor och fin skyltning, det gjorde ont i min butiks-dröm att släppa detta - men vår vardag med Supercat blev lättare. Vi kunde serva våra webb-kunder på ett mycket bättre sätt! I lokalen på Kronoparken jobbade vi på i några år, och 2 stora händelser som alltid kommer att vara starkt förknippade med åren på Kronoparken är pandemin och branden.
E-handeln i Sverige blomstrade under pandemi-åren och det var en klurig tid när vi försökte parera stor efterfrågan från kunderna (alla köpte kattungar och hundvalpar under pandemin och det lär väl vara den enda gången i historien som ett visst katthem i Stockholms-området kunde informera om att alla katter på hela katthemmet var adopterade) med bristen på varor pga stängda fabriker och stängda sjöfrakts-hamnar ute i världen, samt att min personal inte alltid fick komma in till jobbet pga helt vanliga efterhängsna förkylningar. Det var även en tid när riskkapitalet flödade in i zoofackhandeln och de stora aktörerna blev ännu större, konkurrensen på webben ökade markant och kostnaden för “att synas i bruset” på internet sköt i höjden. ..kort därefter kom sedan kriget, drivmedelspris-kaoset, inflationen, räntehöjningarna och den svaga svenska kronan (dvs nästan allt som påverkar en liten e-handel). Alla ekonomiska lampor i Europa börjar blinka rött och alla kurvor som mäter statistiken på handeln börjar peka neråt.
Precis här, just innan branden, dimper ett email ner hos Supercat (och hos många många andra ehandlare). Från en känd kassalösning, där meddelas kort och gott att de säger upp alla sina kunders/butikers avtal och ersätter det med ett annat avtal. Det är inte förhandlingsbart och det finns ingen människa att prata med om detta. Den nya prislistan är en sån chockhöjning så vi höll på att sätta morgonkaffet i halsen. Till saken hör att servicen mot oss butiker försvunnit gradvis under flera års tid hos denna partner, det finns ingen att prata med och när man skickar in ett ärende så kan det ta i runda slängar mellan 2 veckor till 4 månader innan man får ett svar, lika ofta får man inget svar alls. Vi var tvungna att sätta oss ner och andas i en påse och fråga oss själva - hur mycket av vår försäljning är det rimligt att vi måste ge bort till företaget som ska drifta vår kassalösning? Därför kära kund och läsare är det nuförtiden Sveas betallösning som du ser i vår kassa; här finns det en rimlig prislista för oss som litet företag, en egen kontaktperson som svarar på frågor samma dag det uppstår en fråga, en support som ger snabba svar inom 1 dygn - detta gör att vi i vår tur kan hjälpa våra kunder på ett bättre sätt. (Det är en intressant tanke som du som kund gärna får klura på - när du besöker valfri webbshop och klickar på “genomför köp” i kassan - hur många % av din köpesumma tror du som kund försvann direkt till betalföretaget när du klickade på köp-knappen?)
Så har vi kommit så långt i Supercats historia att vi är framme vid 2023 och branden; “things we lost in the fire” (som ett dokument på datorn fortfarande heter). Det var tisdag morgon den 18:e april 2023 och vaktbolaget började ringa vid 06 på morgonen, brandlarmet hade gått i vår lokal och det blev väldigt bråttom att hoppa i bilen och köra mot Supercat. Min kollega var först ut av oss - på väg mot Kronoparken blev hon omkörd av brandbilar som skickats från brandstationer på orter längre bort - då förstår vi att det brinner på riktigt. För att göra en lång historia lite kortare så var det grannlokalen till Supercat som blev helt utbränd. Vi fick dock in sot, släckningsvatten och brandrök i hela vår lokal. Som tur var kom ingen människa till skada i branden, det var endast materiella skador. Vårt tak sågade brandmännen upp med motorsågar för att stoppa spridningen av glöden. Det var en surrealistisk morgon att stå ute i flera timmar och bevittna släckningsarbetet och det var några väldigt annorlunda veckor som följde därefter.
Bild på lokalen på Kronoparken när brandmännen jobbar med att släcka branden, april 2023.
Vi trodde först att det “gått ganska bra” för vår lokal, bara för att några timmar senare börja förstå vad en brand innebär - hur mycket sot (och fett) skadar och hur den fräna brandröken sätter sig i olika material. Vi fick köpa andningsmasker och “målardräkter” att dra utanpå kläderna för att ens kunna gå in i lokalen.. Det var bara att inse att vi skulle behöva packa ihop och slänga i princip hela varulagret inklusive många inventarier. Försäkringsbolaget löste in det mesta av värdet på vårt varulager, men själva arbetet med att fysiskt bära ut alla sotiga varor ut lokalen, packa in det i containrar och betala för att köra det på deponi - det måste man göra och betala för själv. Sådant man aldrig reflekterat över innan en brand.
En sådan här gång är man inget annat än en liten lort utan stödet från sina bästa kollegor, sin familj, sina vänner, vänners vänner och såklart kunderna. En lördag i april 2023 var det ett helt gäng fina människor som kom till Supercat och tillsammans skurade vi soten av 300 hyllplan och 60 hyllstativ. Totalt tog det 3 veckor innan vi skrubbat oss igenom de sista inventarierna. Under tiden huserade vi i en tillfällig “evakueringslokal” och hade mycket kundkontakt då många kundbeställningar hamnat “i kläm” under dagarna kring branden, men tänk så fina kunder vi har då de allra flesta kunderna lät sina beställningar “ligga kvar” på obestämd tid hos oss - i väntan på att vi skulle kunna leverera paket igen. Guld värt!
Foto på sotiga hyllor efter branden, april 2023.
En personlig reflektion såhär några månader efter en brandskada är hur alla ställer upp runtomkring en och hjälper till på det sätt de kan. T ex så mailade genast en av våra leverantörer, Limex - som även de är småföretagare, och beklagade branden och skrev att de genast satt igång produktion av katthalsband så att de skulle ha varor redo att skicka till oss så snart vi var redo att orderlägga, så fint tänkt! Kunder hörde av sig och ville lägga stöd-beställningar och sambon lagade mat och såg till att jag åt middag. Som en motpol till detta hade vi ett par av våra största distributörer (ni vet, de där bolagen som är så stora att Supercat bara är en liten fis i de norrländska skogarna), som vi varit trogna kunder hos i över 13 års tid. Ja, de ville inte ens erbjuda en liten rabatt på en nybeställning av deras sortiment, med motiveringen “varför skulle vi göra det, ni har väl fått försäkringspengar”. Jag behöver nog inte ens nämna hur många år framöver jag kommer att ha detta i åtanke när jag ser deras logotyper, norrlänningen kan vara väldigt långsint ibland ;)
Nåväl, era popcorn börjar väl vara slut vid det här laget?
Vi hörsammades av chefen till vårt gamla fastighetsbolag som släppte oss från kontraktet vi hade på den brandskadade lokalen (tack tack för det!). Vi hade så tur att vi hittade en tom lokal med omedelbar inflytt just utanför Umeå, en lokal som tidigare varit en kakelbutik. Denna snabba omstart vi hade möjlighet att göra i och med lokalbytet betydde allt för Supercat just då. Vi kastade oss även (bakom kulisserna) in i ett helt nytt e-handelssystem för att få ut det mesta av denna “omstart” av företaget. På dagen 3 veckor från branden kunde vi börja sätta upp våra hyllsystem i nya lokalen och fundera på varuflöde, packdiskar och var paketburarna smidigast borde stå parkerade.
I månadsskiftet juni/juli kunde vi gå live med nya webbshoppen i vårt nya ehandels-system från Kodmyran och resten av sommaren 2023 försvann i ett nafs av jobb, orderpackning, nytänk, omtänk, omvärldsförändringar, AI-trender och däremellan är vi hemma och hänger i soffan med våra egna katter. Citatet “I work hard so my cat can have a better life” tänker jag ofta på och ler lite för mig själv. Kattuppfödningen är sedan några år tillbaka lagd på hyllan, allt har sin tid i livet och nu njuter vi av bengal-pensionärerna Hilda och Rocky hemma hos oss.
Hemma hos min kollega bor katterna; äventyraren Leo och pensionären Maja, båda huskatter. Maja kom till Jenni från Djurskyddet Västerbotten i unga år och har bott hos Jenni hela sitt kattliv sedan dess. En kär äldre katt-dam vid detta laget.
Vi gillar Djurskyddet Västerbotten och Djurskyddet Skellefteås arbete med att ta hand om hemlösa katter, därför sparar vi defekta varor som inte kan säljas och skänker dem till Djurskyddet istället för att slänga bort dem.
Vi ser positivt på framtiden med vårt Supercat, vi älskar det vi gör och är så ohemult glada för varje order som kommer till oss, varje paket vi får packa och skicka iväg. Jag är fortfarande lika peppad på snygga, annorlunda och praktiska kattprylar som för 14 år sedan. Att kika på trender, produkter, leta nya varumärken och dammsuga internet på kattsaker är fortfarande en stor hobby. Vi står fortsatt kvar vid vår vision om att Supercat levererar kattprodukter som berikar din katts vardag!
Vi ser även med tillförsikt på framtiden, vad ska AI-utvecklingen betyda för vår bransch det närmsta året - och för e-handeln i stort? Kommer det vara möjligt att driva ett litet småföretag i en så tekniktung bransch framöver? Ja, det kanske vi kan svara på om något åt framöver, då är det dags för en ny skål med popcorn! :)
// Jessica Nylund
VD på Supercat Sweden sedan 2010
Småföretagare
Norrlänning
Kattägare
fd Kattuppfödare
Kattälskare
100% Kattnörd
Texten är senast uppdaterad 2024-01-16