Villkor & Info
Vi är en trygg E-handel. Läs om det här!
Beställning
I Supercats e-butik kan du beställa allt för din katt! Paketen skickas med Schenker eller Postnord och du kan välja att få ditt paket skickat till närmaste utlämningsställe eller som hempaket. Du kan även välja att hämta ditt paket på vårt lager i Röbäck om du har vägarna förbi!
Registrera dig som användare eller handla som gäst?
Hos oss kan du välja om du vill registrera en användare när du beställer eller om du vill handla som gäst. Väljer du att registrera en användare kan du se dina registrerade uppgifter, din orderhistorik, samt om din senaste beställning är skickad från vårt lager.
Genom att registrera dig som kund hos oss, kan du även ge ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev. Detta går att avsluta närhelst du önskar genom ett enkelt klick.
Läs mer om vår hantering av dina personuppgifter här!
Denna sida använder krypteringstekniken SSL för att garantera säkerheten för din personliga information. Denna teknik säkerställer att personuppgifter du lämnar i vår webbutik inte kan ses, avlyssnas eller ändras av någon tredje part på internet.
Har du tappat bort lösenordet?
Du kan skicka efter ett nytt på våran förstasida genom att välja "Glömt lösenordet" och sedan fylla i din mailadress eller ditt användarnamn.
Allmänna villkor
Följande allmänna villkor är tillämpliga på alla avtal som du sluter med Supercat Sweden AB, 556800-1902. Genom att beställa accepterar du dessa villkor.
Betalningsalternativ
Du betalar din beställning med Faktura, Swish, Kortbetalning eller direkt via din Internetbank.
När du betalar med kort hanteras betalningen av våra betalningspartners Svea eller Nets, detta garanterar en säker betalning för dig som kund.
Samtliga priser anges i SEK, inklusive moms på 25%. Priset som anges på Supercat.se vid inköpstillfället är det pris som gäller, avgift för frakt tillkommer enligt våra fraktvillkor. Innan du godkänner din beställning och godkänner att du ska betala för din order kommer beställningens totalsumma tydligt att framgå i kassan. Kampanjer eller prisnedsättningar kan ske antingen direkt på produkten eller vid angivande av rabattkod i kassan. Våra kampanjer och erbjudanden gäller så långt lagret räcker eller till och med angivet slutdatum.
Supercat garanterar att personuppgifter inte lämnas ut vid din kundregistrering hos oss. Är du under 18 år krävs målsmans tillstånd för beställning.
SVEA Checkout
Svea Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på internet. Genom att fylla i några enkla uppgifter identifierar du dig och du kan välja det betalningssätt som passar dig bäst. Betalningssätten som erbjuds är swish, faktura, delbetalning med konto, kortbetalning, banköverföring. Alla fakturor skickas per email från Svea till din emailadress. Du kan även ladda ner Sveas app för att se dina aktuella betalningar, kvitton och fakturor hos Svea.
Om du har frågor kring Svea Faktura eller konto så läs mer på Sveas hemsida! https://www.svea.com/se/sv/foretag/betallosningar/for-dig-som-handlat/
Länk till SVEAS villkor för Svea Checkout: https://cdn.svea.com/webpay/sv-SE/SE_Checkout_villkor.pdf
Observera att SVEA kan komma att ta en kreditupplysning på dig som kund om du väljer att handla med Svea faktura eller Svea delbetalning / Svea konto.
Svea Företagsfaktura:
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Frakt
Du betalar endast 49 kr i frakt när du handlar på Supercat.se och handlar du över 600 kr så blir din beställning automatiskt fraktfri med det förvalda alternativet i kassan; Schenker paket tilll ombud.
Observera att Fraktfritt erbjudande endast gäller Schenker-paket till ombud inom Sverige (det gäller ej hempaket och ej leverans till DHL ombud.)
Schenker och DHL servicepoint
För att ge våra kunder största möjliga service använder vi oss av SCHENKER leverans till ombud - vilket innebär att du enkelt hämtar ut ditt paket på något av Schenkers utlämningsställen. Du hittar utlämningsställen över hela landet på platser som du besöker varje dag: affären runt hörnet, bensinstationen eller kiosken.
Schenker aviserar paket via sms direkt till din mobiltelefon!
Klicka här om du vill söka din närmsta Schenker ombud!
Observera! Om ett ombud är "fullt" och ej kan ta emot fler paket, så kommer chauffören att ta med ditt paket till det nästa ombud som har plats i sin hylla. Det kan betyda att ditt paket ankommer ombud nr 2 eller nr 3 i listan av ombud som är närmast din adress. Detta händer inte ofta, men kan förekomma under de perioder när det är mycket paket i omlopp, t ex efter Black Friday eller i julhandeln - och särskilt i storstäderna. Om du inte hämtar ut ditt paket så faktureras och debiteras du som kund de uppkomna fraktkostnaderna för ditt paket.
Schenker och DHL Hempaket
Om du ej har möjlighet att hämta ut ditt paket hos ett ombud kan du välja att få det hemskickat som ett hempaket. Det kostar 150kr och en chaufför levererar paketet hem till din adress dagtid, observera att du som mottagare av paketet måste vara hemma dagtid för att ta emot och skriva under leveransen. Hempaket avser avlämning vid kundens ytterdörr (i flerfamiljshus gäller detta vid trapphusets ytterdörr). Hempaket avser ej inbärning av produkten i kundens hem.
Om du som kund ej är hemma på den avtalade dagen för leverans av Schenkers eller DHLs Paket så tillkommer det en avgift om 100 kr i ett så kallat misslyckat leveransförsök, detta fakturerar vi dig som kund i efterhand.
Om du som kund inte svarar på Schenkers eller DHLs kontaktförsök på 4 vardagar, för att boka utkörning av ditt hempaket, så tillkommer kostnad för lagerhyra på Schenkers eller DHLs terminal som vi fakturerar dig som kund i efterhand. (Slå på ljudet på din telefon, svara på okänt nummer och kontrollera din epost om du veta att du beställt leverans med hempaket!)
Posten varubrev
Vi använder alltmer sällan postens varubrev, men det kan ibland hända att vi skickar mindre leveranser med PostNord eller som ett vanligt kuvert med porto+frimärke.
Beställningsvaror och s k "dropships"
Ett fåtal av våra produkter lagerhåller vi inte själva på Supercat utan de skickas till dig som kund direkt från vår leverantör. De skickas med PostNord, DHL, Bring eller med Schenker beroende på vilken leverantör leveransen kommer ifrån, dessa artiklar har speciell leveransinformation på respektive artikelsida med uppskattad leveranstid och fraktmetod.
Leveranser
Fraktskadat paket
Schenker är ansvarig för paketet under transport. En synlig fraktskada (t ex trasig emballagekartong) ska alltid anmälas direkt på utlämningsstället så att det noteras när du löser ut paketet.
Om ditt paket har skadats under transporten ska fraktskadan anmälas till oss på Supercat senast 5 dygn från uthämtningstillfället för att ersättning ska utgå till dig som kund. Maila till info@supercat.se och beskriv fraktskadan, samt bifoga foto på både produkt och emballage-kartong som är skadad, så kontaktar vi fraktbolager och anmäler skadan.
Avisering
När du får en avisering från Schenker om att paketet finns att hämta ut på en Service Point tar du med dig sändningsnumret och legitimation. Sändningsnumret hittar du i aviseringen där det även står på vilken ServicePoint paketet finns.
Om du inte blir aviserad av Schenker eller Postnord inom 1 vecka från att du gjorde beställningen ska du kontakta info@supercat.se för vidare hjälp.
Vad händer om paketet inte hämtas ut av mottagaren?
Paketet ligger kvar hos Schenkers ombud i 14 dagar. Efter två påminnelser skickas det tillbaka till Schenker och går i retur till oss. Har du valt DHL som transportbolag ligger paketet endast kvar hos ombudet i 7 dygn.
Om du som kund inte hämtar ut ditt paket hos utlämningsstället kommer du att faktureras för de omkostnader som uppkommer i samband med detta, lägsta avgiften för detta är 200 kr.
Om du inte är tillgänglig för leverans av ditt hempaket, inte svarar i telefonen eller bokar utkörning av ditt paket så kommer du att faktureras för de omkostnader som uppkommer i samband med detta, bland annat lagerhyran på Schenkers terminal, lägsta avgiften för detta är 300 kr.
Ett ej uthämtat paket är inte detsamma som ett ångrat köp.
Leveranstid
Leveranstiden är normalt 2-4 vardagar till ditt ombud, förutsatt att varan finns i vårt lager. I största möjliga mån sampaketerar vi dina varor så att du kan hämta ut allt på en gång. Observera att detta inte gäller de varor som har en extra fraktinformation, t ex vissa klösmöbler som skickar från vår distributörs lagerplats.
Om en vara avviker mot den utlovade leveranstiden kontaktar vi er via e-mail eller telefon. Självfallet står Supercat för den extra fraktavgiften som ev. uppkommer vid en delleverans. Vid leveransförsening äger konsumenten rätt att häva sin beställning. Om detta skulle inträffa kontakta oss skriftligt via e-post: info@supercat.se.
Orderbekräftelse/Kvitto
När du genomfört ditt köp skickas en orderbekräftelse till din mejladress. Får du ingen orderbekräftelse samma dag som du gjort din beställning ber vi dig kika i din e-posts spamfilter eller kontakta oss. Tillsammans med din leverans får du även en följesedel som fungerar som kvitto på ditt köp, spara detta då det gäller som kvitto vid eventuell garanti på dina produkter.
Öppet köp / ångerrätt eller byte av vara?
Om du vill häva ditt köp eller returnera dina varor, ber vi dig skriftligen meddela oss detta inom 14 dagar från det att du tagit emot varan samt hänvisa till ordernummer eller kvitto på ert köp. Detta görs lättast per e-post info@supercat.se eller via vårt kontaktformulär. På Konsumentverkets hemsida finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten som du kan (men inte måste) använda vid retur. Du kan ladda ner den som PDF här! Du har ytterligare 14 dagar på dig att returnera varorna efter att du meddelat att du avser att använda din ångerrätt.
Återbetalning genomförs till dig, företrädesvis med samma betalsätt som du använde vid beställningstillfället (eller om betalning ännu inte har erlagts för de aktuella varorna, se till att returen återspeglas i saldot på ditt konto) så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om hävande av köp under förutsättning att vi har fått tillbaka varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna (t ex ett kollinummer/sändningsnummer). Om du debiterats för varorna får du en återbetalning som inkluderar standardfraktkostnaden, kostnad för hemleverans återbetalas ej. Behåller du delar av din leverans och endast delvis häver din beställning återbetalas inte standardfraktkostnaden.
Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan. Vi rekommenderar att varan återsänds med originalförpackning och originalhandlingar i väsentligt skick. Vid utnyttjandet av ångerrätten är du som kund ansvarig för varornas minskade värde om du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Vid utnyttjandet av ångerrätten står du själv för fraktkostnad för returen av varan och ombesörjer frakt till vår adress. Vid retur är du ansvarig för att varan når oss. Fraktkostnaden beror på returpaketens vikt och volym och du kan själv beräkna varans returkostnad genom att kika på Postens, Schenkers eller DHLs prislistor. (Räkna med att ett klösträd kostar cirka 150-450 kr att returnera beroende på kartongens volymvikt och vilken speditör du som kund väljer att anlita, medan en sele eller en liten leksak kan återsändas via brev med Postens portotabell.)
Mer information om hur du går till väga med din retur finns vår sida med returinformation: returinformation.html
Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel omfattas ej av ångerrätten. Detta gäller personligt graverade ID-brickor.
Alla returer skickas till:
Supercat Sweden AB
Svidjevägen 8
904 40 Röbäck
Reklamationer
Om en vara är trasig eller på något annat sätt inte fungerar vid leverans har du självklart rätt att reklamera den till oss. Vi avhjälper felet i form av reservdelar, reparation, återbetalning eller ny likvärdig vara. Vi skickar ej reklamationsavhjälpning med expressleveranser, all avhjälpning av felaktig vara skickas med normal leverans.
Supercat följer Konsumentköplagen och Allmänna reklamationsrättens rekommendationer vilket bland annat innebär att du har rätt att reklamera en vara i upp till tre år från köptillfället för produktfel. Det är dock viktigt att du påtalar felet inom skälig tid.
Vid reklamation, var vänlig kontakta oss via e-post med ditt ordernummer så hjälper vi dig vidare. I de fall en reklamerad vara ska skickas tillbaka till oss så invänta kontakt med oss och invänta retursedel.
I de fall vi felsökt en vara men inte kan påvisa eller återskapa något fel på produkten, eller att produktens fel beror på ett handhavandefel av konsument, kommer produkten att skickas åter till dig som kund. I de fallen kommer även kostnaderna för frakten att faktureras kunden. Fraktkostnaderna tur- och retur kan uppgå till omkring 150 kr beroende på varans volymvikt.
Kontakta oss först på e-post info@supercat.se med ditt ordernummer, felbeskrivning av varan samt gärna foton (om möjligt).
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Länk till EU:s tvistlösningssida: www.ec.europa.eu/odr
Övrigt
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, fel i vårt lagersaldo, slutförsäljning, fel i information och specifikation vad gäller priser, produkter och tjänster som förekommer i vårt sortiment. Vi reserverar oss även mot att bilder inte alltid kan återge varornas exakta utseende och färg. Vi reserverar oss mot att produktbilder ibland visar alla tillgängliga färger/mönster av en produkt, fast produkten säljs i 1-pack. Vi avsäger oss ansvar för hur produkten används och omhändertas av köparen. Köparen måste själv kontrollera eventuella bruksanvisningar, allergier eller fel. Alla produkter är avsedda för inomhusbruk om det inte uttryckligen står på produkten att den kan användas utomhus.
Force Majeure
Supercat ansvarar inte för försenade prestationer som orsakas av omständigheter som ligger utanför Supercats rimliga kontroll. Vid Force Majeure har Supercat rätt till extra tid för att uppfylla sina åtaganden. Exempel på omständigheter är (men är inte begränsat till) strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof. Om en sådan omständighet varar i mer än två månader har båda parterna rätt att säga upp avtalet utan att den andra parten har rätt att få ersättning eller skyldighet att lämna ut ersättning.
Har du frågor?
Vi försöker alltid svara på dina frågor så snabbt vi har möjlighet.
Kika gärna om din fråga finns under ”Vanliga frågor och svar”.
Har du frågor kring byten, returer, återköp så kontakta oss på info@supercat.se.